lesinhoud

‘Outer mind, outer world, outer senses’ versus ‘inner mind, inner world, inner sensors’.

De ‘outer mind’ of het hersenbewustzijn/oppervlakte denken helpt je via de 5 uiterlijke zintuigen een positie te verwerven in de (uiterlijke) wereld. Vrijwel je hele leven ben je gericht op ontdekken, leren, werken, denken, ontspannen, etc. in de uiterlijke wereld.

Maar er bestaat ook een innerlijke wereld. Die is enkel toegankelijk via je ‘inner mind’. En je inner mind, ook wel deep mind genoemd, kan je in een eerste fase bereiken via de 5 interne sensoren: pijnsensoren, gewrichtssensoren, spiersensoren, druksensoren, temperatuursensoren.

Eens je er in slaagt om de overgang te maken van de outer mind naar de inner mind, kan je innerlijke ontwikkeling beginnen. De lessen zijn erop gericht om je te helpen deze overgang te maken via een duidelijk stap voor stap proces.

De lessen zijn zo opgebouwd dat je vanaf het begin tot het einde van een les steeds meer uitgenodigd wordt om het oppervlakte denken los te laten, te verdiepen en de mind naar binnen te richten. Op die manier oefen je op de grens van je comfortzone. Zo leer je je grenzen geleidelijk verleggen waardoor je voortdurend kan blijven veranderen en ontwikkelen.

beoefenen van de vorm (photo by Manuela Beillard)

Alle lessen bestaan uit 4 evenwaardige pijlers:

  • loosenings: een reeks van 5 verschillende bewegingen om het lichaam los te werken, om vrij en ontspannen te leren bewegen.

Het doel van deze oefeningen is tweeledig: je lichaam ‘los’maken én de mind naar binnen richten door je af te stemmen op gewrichts- en spierveranderingen. Je leert de overgang maken van de uiterlijke beweging (hoe je lichaam doorheen de ruimte beweegt) naar de innerlijke beweging (bewustwording van innerlijke sensoren, diep in je lichaam). 

  • vormstudie: de studie van de korte vorm, lange vorm en snelle vorm (quick fist).

Vormstudie helpt je om steeds meer bewust te worden van de dynamiek en elastische krachten die je lichaam van binnenuit in beweging brengen. Je ontdekt de innerlijke ‘logica’ van de verschillende bewegingen. Eens je de korte vorm kent, kan je aansluiten bij de les ‘lange vorm’. De snelle vorm oefenen we tijdens de buiten trainingen (april – augustus). 

  • partneroefeningen (tui shou): een reeks vaste patronen per twee.

Deze oefeningen per twee nodigen je uit om je sensitiviteit steeds meer te ontwikkelen en om een zachte maar toch sterke connectie te maken met je oefenpartner. De partneroefeningen helpen je om meer bewust te worden van je eigen ‘centrum’: je eigen energiesfeer enerzijds en hoe je in relatie treedt met je omgeving anderzijds.

  • meditatie

Tijdens de meditatie transformeer je het restant aan energie, opgebouwd door de voorgaande oefeningen, naar een volgend niveau. In de meditatie bouw je aan je diep-emotionele en later diep-mentale bewustzijnslaag.

Alle lessen, zowel in Leuven als in Brussel, worden in Nederlands en/of Engels gegeven.