lesinhoud

De lessen zijn zo opgebouwd dat je vanaf het begin tot het einde van een les geleidelijk aan steeds meer uitgenodigd wordt om te verdiepen,het oppervlakte denken los te laten en de mind naar binnen te richten. Op die manier oefen je op de grens van je vermogen en je comfortzone, om zo je grenzen geleidelijk te leren verleggen waardoor je kan blijven veranderen en ontwikkelen.

beoefenen van de vorm (photo by Manuela Beillard)

Alle lessen bestaan uit 4 evenwaardige pijlers:

  • loosenings: een reeks van 5 verschillende bewegingen om het lichaam los te werken, om vrij en ontspannen te leren bewegen.

Het doel van deze oefeningen is tweeledig: je lichaam ‘los’maken én de mind naar binnen richten. Je leert de overgang maken van de uiterlijke beweging (hoe je lichaam doorheen de ruimte beweegt) naar de innerlijke beweging (bewustwording van innerlijke sensoren, diep in je lichaam). 

  • vormstudie: de studie van de korte vorm, lange vorm en snelle vorm (quick fist).

Je wordt steeds meer bewust van de innerlijke krachten en dynamiek die je lichaam van binnenuit in beweging brengen. Je ontdekt de innerlijke ‘logica’ van de verschillende bewegingen. Eens je de korte vorm kent, kan je aansluiten bij de les ‘lange vorm’. De snelle vorm oefenen we tijdens de zomertrainingen op de weide voor Hal 5, Kessel-Lo. 

  • partneroefeningen (tui shou): een reeks vaste patronen per twee.

Deze oefeningen per twee nodigen je uit om je sensitiviteit steeds meer te ontwikkelen en om een zachte maar toch stevige connectie te maken met je oefenpartner. De partneroefeningen helpen je meer bewust te worden van je eigen ‘centrum’, je eigen energiesfeer enerzijds en hoe je in relatie treedt met je omgeving anderzijds.

  • meditatie

Tijdens de meditatie transformeer je de overschot aan energie, opgebouwd door de voorafgaande oefeningen, naar een volgend niveau. In de meditatie werk je op een diep-emotinele laag.

De lessen worden in Nederlands en/of Engels gegeven.